Underground movies - ART BASTARD

wo 31 okt '18 - 20:00
Underground movies - ART BASTARD
Een maandelijksfilm programma o.lv. Jeffrey Babcock.

Dit programma op De Kring is vrij toegankelijk voor alle leden mits ze zich hebben aangemeld op admin@kring.nl. o.v.v Underground movies/ 31 okt.

Elke laatste woensdag van de maand draait Jeffrey bijzondere films in Club UP,  films die vaak niet meer op DVD te krijgen zijn en al lang uit de roulatie, maar films die je volgens hem gezien moet hebben. Voor aanvang van de film verteld Jeffrey over de achtergrond van de film en de makers.
De Amerikaan Jeffrey Babcock streek in de jaren tachtig in Amsterdam neer en noemt zichzelf cultureel activist. In Amerika studeerde hij film en hier zette hij, uit onvrede met het filmaanbod dat steeds meer in de greep van de commercie kwam, een eigen, alternatief filmcircuit op.

Al meer dan tien jaar programmeert hij in kraakpanden, boekwinkels en kleine zalen (underground) soms vijf keer per week films die we anders nooit zien.

ART BASTARD (2015)
Geregisseerd door Victor Kanefsky
82 minuten
In Engels

Dit is een intiem portret van de outsider/ kunstenaar Robert Cenedella, die in New York City woont. We zien veel van zijn visionaire werk in deze film, die fascinerend is voor de integratie van fantasie en de harde realiteit van de straten ... maar minstens zo belangrijkis , zijn positie ten opzichte van de kunstwereld.

Cenedella was een goede vriend van een belangrijke Duitse kunstenaar genaamd George Grosz, die zijn land ontvluchtte toen de nazi's aan de macht kwamen en in ballingschap leefden in Amerika in de jaren 40 en 50.
Cenedella had Grosz als een leraar en hij zag hoe zo'n groot artiest in Amerika zou kunnen worden aangeklaagd, vernederd en onbeduidend gemaakt door een gecommercialiseerde kunstmarkt. Hij zag hoe galerijen en musea je plotseling de rug toekeerden als je op de een of andere manier uit de mode raakte. Hij zag de gemene lichtzinnigheid van de kunstwereld. Hij zag hoe kunst net werd gekocht en verkocht, alleen als een investering om winst te maken. Dus Cenedella weigerde toe te geven en omhelsde de chaos van 'het echte leven'.

Dus dit is een documentaire over één man en zijn voortdurende zoektocht, maar tegelijkertijd is het ook een reflectie op het hele kunstcentrum. De interviews met Cenedella hebben veel humor en onthullende inzichten, resulterend in een film die het hele uitgangspunt en de legitimiteit van moderne kunst in vraag stelt. Briljante kleine film, die gezien moet worden door iedereen die wil begrijpen hoe onze wereld heel erg verkeerd gaat.